Herengracht500

Meer zakelijk

Business

Van een luxe tot een bekend fenomeen

Vandaag de dag beschikt elke ondernemer, organisatie en stichting over een telefoonnummer waarop ze bereikbaar zijn voor klanten. De meesten doen dit wellicht zelf, maar het komt steeds meer voor dat deze organisaties het uitbesteden: het beantwoorden van telefoontjes is iets geworden wat wij liever niet meer zelf doen. Dit klinkt niet raar, maar als je het vergelijkt met de het verleden is er veel veranderd!

Sinds de komst van de telefoon hebben veel bedrijven een nummer waarop ze bereikbaar zijn, al duurde het nog erg lang voordat consumenten hier gebruik van gingen maken. Dit kwam grotendeels omdat het relatief lang duurde voordat Jan met de Pet een eigen telefoon had: in de beginjaren was de telefoon immers een luxeproduct wat zeker niet voor iedereen was weggelegd. Daarnaast moesten de telefoons nog handmatig in een telefooncentrale met elkaar in verbinding worden gebracht.

Zodra de eerste bedrijven bereikbaar waren voor klanten ontstonden ook de eerste callcenters. De eerste callcenters stammen uit 1960, al werden het toen nog “Private Automated Business Exchanges” genoemd. Pas later in 1983 werd het woord callcenter voor het eerst gebruikt, waarna het snel populairder werd en het vandaag de dag zo populair is.

Callcenters werden oorspronkelijk gebruikt om mensen op te bellen met vragen, maar op een gegeven moment werden callcenters mondjesmaat steeds vaker ingezet om de telefoon op te nemen, in plaats van zelf op te bellen. Grote bedrijven besteedde deze werkzaamheden uit zodat zij zich konden toeleggen op andere werkzaamheden.

Op dit moment zien we ook veel kleine bedrijven die het uitbesteden en is het gemakkelijk om zelfs voor de kleinste aantallen telefoontjes gebruik te maken van een telefoonservice, zoals op antwoordservice-telefoonservice.nl. Het lijkt erop dat de luxe van de telefoon langzaamaan verdwijnt, en het afhandelen van telefoontjes door een externe partij juist een bekend fenomeen aan het worden is.

http://antwoordservice-telefoonservice.nl/

Reageren is niet mogelijk

Thema door Anders Norén