|
De afgelopen jaren hebben de vastgoedfondsen in Amerika een moeilijke tijd doorstaan. Op dit moment is de rente erg laag, maar er is een dikke kans dat dit in de toekomst omhoog gaat. Dat betekend dat projecten gefinancierd met geleend geld een extra risicofactor kunnen vormen. Echter is de rentestand slechts een van de factoren waar men rekening mee moet houden als men geld beleggen wilt in het Amerikaanse vastgoed. De centrale bank van Amerika heeft al een tijd de intentie om de rente weer stapsgewijs op een niveau van voor de crisis te brengen. Iets wat vrij logisch is, omdat deze op dit moment echt ontzettend laag staat. Dit feit houd de financiele markten van Amerika al een tijdje in een wurggreep. Met name voor vastgoedfondsen is de rente-ontwikkeling een van de factoren waar naar gekeken word. De hogere rente leid namelijk tot hogere kosten die betaald moeten worden over geleend geld. Dat dient weer door berekend te worden aan de huurder, maar dat is niet direct mogelijk. Daarnaast zal dit ook minder snel nieuwe huurders aantrekken. Naast de rentestand is het als belegger ook zeker belangrijk om met een schuin oog te kijken naar de vraag vanuit de markt. In Amerika is het aanbod op dit moment relatief laag in vergelijking tot de vraag. Het is dan ook belangrijk dat de economie weer verder doorgroeit zodat er ook weer meer vraag naar extra ruimte komt. Op dit moment groeit de economie nog niet zo als gewenst, al is de vastgoedsector zelf een van de stabielere factoren van de Amerikaanse economie. In vergelijking tot andere vergelijkbare economieen doet de vastgoed sector het erg goed, omdat deze heel erg profiteerd van de lage rente stand. Als deze rente stand veranderd is de kans groot dat ook de vastgoedsector in zwaarder vaarwater terecht komt. Het is voor de lange termijn aan te raden om bij het aandelen kopen vooral focus te leggen op grootstedelijke gebieden en kustplaatsen. |
| http://leerbeleggen.com/aandelen/zelf-kopen |
Veelgestelde vragen
Waarom is de rentestand belangrijk bij beleggen in Amerikaans vastgoed?▼
Een stijgende rente verhoogt de financieringskosten voor vastgoedfondsen, wat leidt tot hogere exploitatielasten. Deze kunnen niet direct aan huurders worden doorberekend, wat rendement onder druk zet en nieuwe huurders afschrikt.
Is Amerikaans vastgoed nu een goed beleggingsobject?▼
De Amerikaanse vastgoedsector presteert relatief goed dankzij lage rentes, maar risico's nemen toe als de centrale bank de rente verhoogt. Langetermijnbeleggers worden aangeraden op grootstedelijke gebieden te focussen.
Hoe verhoudt vraag en aanbod zich in Amerikaanse vastgoed?▼
Het aanbod is momenteel relatief laag vergeleken met de vraag. Voor groei is economische expansie nodig om meer vraag naar ruimte te genereren, wat op dit moment beperkt is.
Welke gebieden zijn het meest geschikt voor vastgoedbeleggingen in Amerika?▼
Grootstedelijke gebieden en kustplaatsen worden aanbevolen voor langetermijnbeleggingen in Amerikaanse vastgoed vanwege hun stabiliteit en potentieel.
Wat zijn de risico's van vastgoedfondsen in Amerika?▼
Stijgende rentetarieven vormen de grootste risico's voor geldgefinancierde projecten. Daarnaast hangt de sector sterk af van economische groei en vraag naar ruimte.
