Wat is mijn auto waard?

De eerste vraag die in je opkomt zodra je denkt aan een andere auto. “Wat is mijn auto waard op dit moment?” Het antwoord hierop is eigenlijk heel simpel maar belangrijk is om te weten welke verschillende soorten waarden er zijn als het gaat om auto’s. Want als wij consumenten auto’s gaan verkopen, is het net alsof Nederland moet voetballen. Opeens hebben we er allemaal verstand van gebaseerd op eigenlijk niets.

De verschillende waarden

Zoals gezegd zul je eerst het verschil tussen de waarden moeten weten alvorens je daadwerkelijk kunt bepalen wat nou de echte waarde van je auto is. Hieronder een overzicht van de verschillende waarden.

  • Dagwaarde
  • Handelswaarde
  • Inruilwaarde 
  • Verkoopwaarde
  • Sloopwaarde

Dagwaarde

De meest gebruikte term maar tegelijkertijd ook de meest voorkomende fout tijdens de verkoop van een auto is de “dagwaarde”. 

Er zijn online een hoop waarde bereken tools te vinden die je een dagwaarde laten zien van je auto. Consumenten denken dan ook vaak dat dit de verkoopwaarde van een auto is. Niets is minder waar.

De dagwaarde is slechts een administratieve term die door verzekeraars wordt gebruikt om de premie van je verzekering te bepalen. Vanzelfsprekend wordt deze zo hoog mogelijk aangehouden omdat je premie er vanaf hangt. Ben je dus van plan om je auto te verkopen? Gebruik dan niet de dagwaarde.

Handelswaarde

De handelswaarde is de handelaren gebruiken om auto’s in te kopen. Wanneer jij je auto bijvoorbeeld gaat inruilen bij de dealer, dan belt hij een handelaar op om te vragen wat diegene ervoor over heeft. Eigenlijk een kale inkoopprijs dus. Dit is niet de meest gunstige waarde om je auto voor te kopen. Wil je snel van je auto af, dan is dit een goede optie.

Inruilwaarde

De inruilwaarde bestaat uit de kale inkoopprijs van je auto met daarbij opgeteld een gedeelte van de marge die de dealer op je nieuwe (gebruikte) auto heeft. Dit is gemiddeld 10% van de vraagprijs. Kost je nieuwe auto bijvoorbeeld 10.000 Euro, dan is de inruilprijs de kale inkoopprijs van je auto plus 1.000 Euro.

Ga je je auto niet inruilen, dan houdt dat dus in dat je 1.000 Euro korting kunt krijgen op je nieuwe auto. Verkoop je je auto dan zelf voor 500 Euro meer dan de kale inkoopprijs, dan betaal je onderaan de streep dus 500 minder voor je nieuwe auto dan bij inruil. Niet inruilen is in 95% van alle gevallen verstandiger. En, hoe hoger de prijs van je nieuwe auto, hoe hoger de korting dus. 

Verkoopwaarde

De verkoopwaarde ligt wat simpeler. Dat is gewoonweg de prijs waarvoor een auto bij de dealer verkocht wordt. Vraagt een dealer bijvoorbeeld 10.000 Euro, dan weet je dat hij 10% vrijhoudt voor een eventuele inruil auto en daarnaast zal er een stukje winst over moet blijven. Dat ligt ongeveer tussen de 500 en 1000 Euro afhankelijk van de categorie. Op dikke auto’s zit vanzelfsprekend ook meer winst omdat de investering groter is. 

Denk jij, wat is mijn auto waard? Dan moet je dus naar de daadwerkelijke verkoopwaarde kijken van een auto. Dat is dus de vraagprijs van een soortgelijke auto bij een autobedrijf, min 10% marge en een klein stukje winst. 

Sloopwaarde

Wanneer je een auto hebt waarbij er bijvoorbeeld meer reparatiekosten aan zitten dan dat de auto waard is. Dan is je auto economisch totall loss en kun je er eigenlijk alleen nog maar een sloopprijs voor krijgen. Deze liggen landelijk op gemiddeld € 100,- afhankelijk van het type voertuig. Sommige sloopauto’s zijn iets meer waard en sommige sloopauto’s zijn minder waard. Dat heeft met gewicht en bruikbare onderdelen te maken. 

Auto verkopen voor de verkoopwaarde

Wil jij je auto verkopen tegen de verkoopwaarde? Dan zou je kunnen overwegen om een auto verkoopsite in te schakelen. AutoVendi staat bijvoorbeeld positief bekend door het verkopen van auto’s tegen de verkoopwaarde en een gegarandeerd bod

 

https://www.autovendi.nl