Als je hoogsensitief bent dan betekent dat dat je een gevoeliger zenuwstelsel hebt dan de meeste mensen. Dit zorgt ervoor dat externe prikkels sterker binnen komen bij jou, wat er voor kan zorgen dat je overprikkeld raakt en heel vermoeid wordt. Je hebt dan het gevoel dat je rust nodig hebt en weer even ‘op moet laden’. Dat is helemaal niet erg! Zolang je maar manieren weet om dit te doen. Vind je dit nog lastig? Lees dan verder, want ik geef een paar ideeën die misschien bij je kunnen passen.

 

Mediteren

Veel mensen denken dat mediteren iets zweverigs is, maar dat is het juist niet! Het gaat juist over goed naar jezelf luisteren en jezelf ‘aarden’. Er zijn mega veel verschillende soorten meditaties en het kan zo ingewikkeld zijn als je zelf wilt. Wil je gewoon even een paar minuutjes in stilte tot rust komen? Natuurlijk, dat is ook mediteren! Wil je graag luisteren naar een geleide meditatie en daardoor tot rust komen? Dat is ook helemaal goed. Je kunt op YouTube veel meditaties vinden over allerlei onderwerpen. Je kunt het zo lang of kort doen als je zelf wilt, als je er maar van tot rust komt.

 

Schrijven

Het helpt voor veel mensen goed om even iets van zich af te schrijven. Ook dit kan weer op verschillende manieren. Soms heb je gewoon even veel aan je hoofd en dan werkt het goed om even een lijstje te maken met alles wat je nog moet doen en niet moet vergeten. Maar op andere momenten is het juist fijn om in een dagboekje te schrijven over wat je hebt meegemaakt of waar je op dat moment aan denkt. Als je schrijft dan dwing je je hersenen eigenlijk om rustig te gaan denken, want je kunt nu eenmaal niet even snel schrijven als dat je kunt denken.

 

Merk je dat niets je helpt om weer op te laden? Dan is het misschien goed om eens hulp te vragen aan iemand. Je kunt bijvoorbeeld kijken voor hsp begeleiding.