Toerisme

Antwerpen Centraal Station

toeristische attracties antwerpen

Antwerpen Centraal Station (Antwerpen Centraal) is niet alleen een belangrijk spoorwegknooppunt, maar ook een herkenningspunt van de stad. Het wordt beschouwd als een van de meest indrukwekkende treinstations, niet alleen in België maar over de hele wereld.

U komt hoogstwaarschijnlijk met de trein naar Antwerpen – mogelijk vanuit Brussel. En je hebt geluk: je kunt meteen de prachtige gotische façade bewonderen. Als je naar het gebouw kijkt, lijkt het erop dat dit helemaal geen treinstation is, maar een prachtig paleis.

Geschiedenis van Antwerpen Centraal Station

Voor de komst van het Centraal Station werd de plaats ingenomen door het Ooststatie-station. Het werd gebouwd met houten constructies in 1899 om de route Antwerpen-Mechelen te bedienen.

In 1891 besloten ze om het Ooststation grondig te herbouwen en er het hoofdstation van de stad van te maken.

Architecten en bouwfasen

Eerst werd een aanlegsteiger gebouwd – een constructie die nodig is voor het lossen van passagiers en vracht. Zijn project is ontwikkeld door ingenieur Clemant van Bogaert. Het werk begon in 1895 en werd drie jaar later voltooid.

De volgende stap was de bouw van het stationsgebouw zelf. Er werden verschillende projecten voorgesteld. Het oorspronkelijke plan, dat uiteindelijk niet werd geaccepteerd, is ontwikkeld door Ernest Dieltjens.

Een andere architect, Louis Delacenserie, slaagde erin een project te creëren dat de klanten leuk vonden. Na goedkeuring in 1895 begonnen de bouwwerkzaamheden.

In augustus 1905 verscheen het nieuwe stationsgebouw in al zijn glorie. Het duurde echter niet lang: de constructies stortten geleidelijk in, wat tot ongevallen kon leiden.

Ze probeerden veel decoratieve fragmenten te versterken, sommige werden gedemonteerd, maar dit redde de situatie niet al te veel. Een ander probleem was de doodlopende locatie van het station.

Renovatieprojecten

Tegen de jaren zestig van de 20e eeuw werd duidelijk dat het gebouw ofwel moest worden afgebroken en nieuw gebouwd, ofwel gerestaureerd. De architecten stelden verschillende projecten voor waarbij de spoorlijn door Antwerpen zou lopen.

Dergelijke ingrijpende veranderingen zouden echter de structuur van de stedelijke omgeving verstoren, waardoor de plannen hun verdere ontwikkeling niet vonden. Een andere factor die de sloop van het station in de weg stond, was de classificatie ervan als architectonisch monument in 1975.

Als gevolg hiervan is besloten het oude gebouw te restaureren. De laatste druppel was de val van een zware steen uit de kroonlijst in 1978 (gelukkig leidde de gebeurtenis niet tot slachtoffers).

Herstel

De restauratiewerkzaamheden begonnen in 1998 en werden in 2009 voltooid. In deze periode zijn de gevel en het interieur vernieuwd, waarbij de oorspronkelijke architectonische uitstraling is hersteld.

Het probleem van de doodlopende ligging van het spoorwegknooppunt werd als volgt opgelost: er werd een dubbelsporige tunnel aangelegd rechtstreeks naar de spoorlijnen in het noordelijke deel van Antwerpen.

De veranderingen hadden ook invloed op de plaatsing van sporen onder de aanlegsteiger. Nu zaten ze niet op hetzelfde niveau, maar op drie verschillende.

Central Station-architectuur

De façade toont een eclectische stijl met overwegend gotische elementen. Speciale aandacht verdient het hoge middenportaal.

In het bovenste gedeelte vallen verschillende torens en een klok op, waarachter je een enorme koepel ziet. De lichtbeige tint van de gevel in het onderste en middelste gedeelte contrasteert met het grijze ontwerp van de bovenste verdieping.

De hoogte van de stationskoepel is 75 meter. Het glazen gewelf boven het spoor is 186 meter lang en 43 meter hoog.

Vanaf de kant van de Lange Kievitstraat is er weer een uitgang naar de perrons. In dit deel oogt het gebouw zeer modern en is het een glasconstructie van meerdere verdiepingen.

De padindeling is als volgt. Op de niveaus onder de grond zijn er vier paden: -1 zijn doodlopend, -2 passeren. Hierboven is niveau +1 met zes doodlopende paden. Roltrappen leiden naar alle niveaus, dus u hoeft niet te voet naar beneden en naar boven.

Interieur

De binnenkant van het station is niet minder mooi versierd dan de buitenkant. Er is een gevoel dat u op tijd bent vervoerd.

De luxe decoratie is indrukwekkend: zuilen in verschillende vormen waartussen enorme ramen, marmeren vloeren, hoge gewelven, antieke klokken en een balustrade met torentjes. Ook de gouden wapenschilden en leeuwensculpturen op de bovenverdieping trekken de aandacht.

Diensten

Op het Centraal Station van Antwerpen vinden reizigers alles wat ze nodig hebben: loketten, kaartautomaten, gezellige cafés en restaurants, talloze winkels, waaronder galerijen waar juwelen worden geserveerd. Hier proef je ook de beroemde Belgische wafels – direct na aankomst op het station.

https://www.dergatsjev.be/2020/08/antwerpen-toerisme-activiteiten-meir.html